Monday, June 11, 2012

Simple word called "Syukur"

Assalamualaikum. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi saya masih diberi nafas untuk terus berada di dunia yang sementara ini. Insyaallah, hari ni saya akan cakap sedikit mengenai syukur.

Jom muhasabah diri skit!

Soalan yang pertama sekali saya nak ajukan ialah, adakah anda sudah mengucapkan rasa syukur anda atas nikmat yang ada masih miliki pada hari ini?

Tahukah anda bahawa nikmat yang kita ada kt dunia ini adalah pinjaman semata-semata. Allah boleh tarik nikmat yang kita ada ni bila-bila masa pun yang Dia nak. Jadi apa yang kita perlu buat ialah, bersyukur. Dalam erti kata lain ialah, gunakan lah segala yang kita ada dengan baik dan pada jalan yang betul.

Saya petik daripada sebuah lagu raihan bertajuk antara dua cinta :-
"Apa yang ada jarang disyukuri, apa yang tiada sering dirisaukan nikmat yang dikecap baru kan terasa, bila hilang apa yang diburu timbul rasa jemu bila sudah di dalam genggaman"

Memang dah jadi norma kehidupan, manusia sering lupa dan tidak bersyukur langsung terhadap apa yang Allah dah kurniakan pada dia sehinggalah Allah tarik semula nikmat-nikmat tersebut. Kita kena ingat, kadangkala Allah dah menetapkan sesuatu yang terbaik pada kita tanpa kita sedari. Firman Allah ada mengatakan,  

“Kamu diwajibkan berperang sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” Surah Al-Baqarah ayat 216


Okay, sekarang saya nak kaitkan perkara ini dengan hidup saya. Sekarang saya rasminya telah bergelar seorang pelajar CFS IIUM. Tadi result EPT dan APT akan keluar. Result tu sangat penting bagi menentukan tempoh pembelajaran saya di UIA ini. Untuk course Physical Science (ni course saya), ada setahun dengan dua tahun je. Alhamdulillah, English exempted dan arab level 1. Tapi instinct saya kuat mengatakan bahawa saya akan dapat dua tahun. Sebelum masuk UIA ni ramai orang tanya,

"Yanie, kenapa masuk UIA? Kalau asasi kat UIA 2 tahun, lama tuu", Cikgu pun ada yang tanya "Kenapa kamu tak masuk UITM ke UNIMAS ke, kalau belajar kt situ asasi setahun jer." Ada yang cakap, "Yanie tak rugi ke belajar sampai 2 tahun?" Macam-macam soalan yang saya terima daripada orang sekeliling saya.

So to be honest, saya sedih la jugak belajar lama, nanti kawan-kawan dah masuk degree, saya baru nak habis asasi. But, looking at the bright side, saya selalu yakin kan diri saya, takpe yanie belajar dua tahun, sekurang-kurang nya saya akan dapat menimba lebih banyak ilmu + pengalaman sepanjang dua tahun nie. Saya set kan dalam minda saya yang saya akan pastikan dua tahun itu berbaloi, insyaallah. Kalau boleh biarlah saya dapat menguasai bahasa arab serba sedikit. Tak rugi pun belajar arab, itu kan bahasa kita di akhirat kelak :D Jadi saya tetap bersyukur sebab saya dapat dua tahun.

I'm in dilemma.

Yang ni kenapa pulak? Haaa, yang ni nak cerita skit kat korang. Actually, Physical Science was my 6th choice in UPU. Haha. Sedih tak? Mula-mula tengok result, saya frust sangat, kenapa dapat physical science, dahlah pilihan ke 6. Tapi keluarga and kawan-kawan saya semua cakap, pergi je yanie. Nanti boleh tukar course, sebab setiap tahun memang boleh tukar course time Ta'aruf week. Unfortunately, tahun ni bilangan pelajar yang baru masuk mencecah 5000+. Jadi tiada sebarang tawaran untuk menukar course diberikan atas sebab tiada lagi kekosongan untuk mana-mana course. =( Ramai dikalangan kami yang patah hati dan frust memanjang. Sedih sangat-sangat. Tapi apa boleh buat, dah takdir macam ni. Saya akhirnya redha dan taknak fikir sangat mengenai hal ini sebab takut akan menjejaskan pelajaran saya nanti. Lagipun tak guna jugak kalau kita asyik menangis, meratap sebab tak boleh tukar course sampai habis belajar. Betul tak? So, mind set kena positive, baru boleh berjaya. Saya bercadang untuk belajar habis-habisan untuk dua semester pertama ni supaya saya boleh tukar course nanti. Saya percaya, kalau ada rezeki, Insyaallah kita akan dapat. Asalkan jangan lupa Doa, Usaha, Istiqamah dan Tawakal. Harap-harap ini bukan kata-kata kosong. Saya nak berusaha selagi saya mampu walaupun saya tau yang saya ni agak "Slow-learner", tapi tak salah kita mencuba kan?  Cause "When there's a will there's a way". So buat masa ni, bersyukur lah dengan apa yang ada, jangan sampai "Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran"

Last but not least, nak cakap kepada sesiapa yang sama situasi dengan saya yang,  always bear in mind that, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu" Jadi akhir kata daripada saya, bersyukur lah dengan apa yang Allah dah tetapkan kita walaupun ia amat menyakitkan. Saya selalu ingatkan diri saya yang saya patut bersyukur walaupun dapat course yang saya tak nak ,sekurang-kurangnya saya dapat sambung belajar di Universiti, sebab kat luar sana ramai yang tak dapat apa-apa tawaran untuk UPU.

Semoga kita sama-sama dapat berfikir sejenak dan muhasabah diri kita mengenai syukur. Jaga diri dan jaga iman, Assalamualaikum :D

No comments: